Prečo behám (a prečo by ste vy možno nemali)

Autor: Vladimír Palko ml. | 13.10.2014 o 10:18 | Karma článku: 6,02 | Prečítané:  1670x

Sú dva typy bežcov. Hurásystemovič Dámto Megarýchlik a Triezvko Planič. Prvému jeho nadšenie a odhodlanie vydrží do prvého bežeckého zranenia, keďže behať začal ako Forrest Gump - bez plánu a potrebných vedomostí. Druhý môže relatívne bezpečne behať celý život - pretože si niečo o behu, technike a tréningovom objeme či tempe naštudoval, v lepšom prípade zašiel za trénerom.

Priznávam, bol som taký polovičný Hurásystémovič, ktorý sa postupne cez rôzne zranenia a chyby priblížil k Planičovi. Nie je totiž nič horšieho pre človeka milujúceho pohyb, keď je vyradený kvôli zraneniu z pretrénovanosti, alebo aplikácii nesprávnej techniky. Preto je lepšie urobiť kompromis medzi nadšením a chladným ráciom a začať sa riadiť zlatým pravidlom "menej býva viac". A strieborným pravidlom "najprv sa treba naučiť hýbať technicky správne, až potom pridávať na intenzite a objeme".

Viem, stále nepíšem o behu, ale už sa k nemu dostávam. Najprv sa však chcem vrátiť na základnú školu, pretože to je miesto, kde nás všetkých mali naučiť telocvikári správne behať. Povedať nám, že beh cez pätu vylučuje členok z procesu odpruženia, čím trpia kolená, bedrá a chrbát. Vysvetliť, že pomalý klus zvyšuje našu všeobecnú vytrvalosť a so šprintovaním to netreba preháňať. Že behanie je šport veľmi individuálny a objem či rýchlosť si treba "ušiť" na seba, nie podľa najlepších.

Prax poznáme. Je proste smutná. A z demotivovaných, netrénovaných detí bez základov sa stanú demotivovaní dospelí, zhrbení za počítačom. A keď aj motiváciu získajú a vybehnú na hrádzu, či do lesa, rýchlo zistia, že hurásystémom to nepôjde. Že po rokoch nečinnosti je ich telo oslabené a potrebuje spevniť aj inými cvikmi. Že pri behu nemôžete úplne "vypnúť" a "relaxovať", pretože musíte (minimálne prvý rok) riešiť techniku došľapu, tempo, držanie tela a podobne. Nehovoriac o silovom cvičení pre spevnenie tela aspoň raz týždenne a strečingom po behaní. Sila, behanie a kvalitný oddych idú ruka v ruke. Ideálne v uvedenom poradí.

Ak sa chcete venovať hobby behu dlhodobo, bude vás to stáť čas (nielen ten, ktorý reálne prebeháte), energiu, nejaké to štúdium (najmä o tepovej frekvencii a tréningových pásmach - odporúčam Kontrolovaný tréning od Laurenca Dívalda, technike - po prečítaní výťahu princípov z knihy Born to run som postupne zmenil techniku behu, odmenou mi je už niekoľko rokov beh bez zranení), riešenie prípadných bežeckých zranení (8 z 10 bežcov sa zraní aspoň 1x ročne, opäť odporúčam sústrediť sa na techniku behu), a peniaze (funkčné tričká, bežecká obuv a aspoň základný športtester sú pri častom a dlhodobom behaní nevyhnutnosť).
 

Pokiaľ vám to príde príliš komplikované, odrádzajúce, vykašlite sa na behanie. Prechádzky či turistika sú tiež výborné na zlepšenie kondície a vytrvalosti, rovnako bicykel, inline korčule či plávanie. Ak sa však do behania pustíte, odmenou vám bude zlepšujúca sa kondícia, vytrvalosť, a od istej úrovne aj zvyšujúca sa rýchlosť. Behanie je tiež časovo nenáročnejšie ako napríklad cyklistika. A časom, keď si vštepíte dobrú techniku, budete pri behaní naozaj relaxovať a užívať si vyplavené endorfíny, prípadne súťažiť.

Autor od roku 2009 pravidelne beháva Národný beh Devín - Bratislava, má odbehnutý 3/4 maratón a v blízkej či vzdialenejšej budúcnosti sa teší aj na celý. Autor si nenárokuje vlastníctvo žiadnej univerzálnej bežeckej pravdy, behá a športuje pre radosť. :)

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Mayová prehrala dôležité hlasovanie o brexite

Proti návrhu zákona sa vzbúrili poslanci Konzervatívnej strany.

TECH

Na Jupiteri sa deje čosi zvláštne, Veľká červená škvrna sa zmenšuje

Vedci pracujú na trojrozmernom modeli najznámejšej búrky.


Už ste čítali?