Vallova parkovacia politka - najväčší podvod v dejinách Bratislavy?

Autor: Vladimír Palko ml. | 7.5.2019 o 12:33 | Karma článku: 10,01 | Prečítané:  47843x

Na začiatku boli sľuby kandidáta Valla, že ľudia za svoje prvé auto zaplatia 300,-€ a dostanú v balíčku ročnú električenku, bikesharing a rezidenčnú kartu. Realita? Des a hrôza.

Drsné počty

V Bratislave je registrovaných 311000 áut na necelých 90000 verejných legálnych parkovacích miest. Keďže situáciu doterajší primátori neriešili, je aká je. Niekde viac, niekde menej kritická, vlastnú fungujúcu parkovaciu politiku má Staré Mesto a Karlova Ves. Prečo plošnú parkovaciu politiku zvýhodňujúcu rezidentov nemajú Nové Mesto, Petržalka či Ružinov, je otázka na bývalých starostov.

Výsledkom nekonania je teda približne 220000 áut, ktoré by v prípade celoplošného zavedenia Vallovej parkovacej politiky nemali kde zaparkovať. Časť je však zaparkovaná v dvoroch a súkromných parkoviskách, no odhadom sa stále bavíme o troch autách na jedno verejné parkovacie miesto.

Platiť sa bude všade

Primátor tvrdí, že zavedie parkovaciu politiku iba v kritických oblastiach. Predstavte si situáciu, že v nejakom kritickom priestore parkuje 2000 áut, z toho cca 80% Bratislavčanov. Zavedením parkovacej politiky približne 50 - 60% miest zrušíte, lebo v zónach sa musí parkovať iba na riadnych miestach. Čo myslíte, zaparkujete? Ako rátam, tak rátam, nezaparkujete. Riadne vyznačené parkovacie miesto zaberie viac priestoru ako nevyznačené, ulice nenafúknete a ani zlegalizovanie niektorých státí situáciu nezachráni.

Podľa Vallovho momentálneho návrhu teda budete platiť 49€ za rezidenčnú kartu za prvé auto, ale... za čo to vlastne platíte? No za to, že aj tak nemusíte mať na konci dňa kde zaparkovať, keďže budete mať povolenie parkovať iba vo vyčlenenej zóne zopár ulíc. Takže si všetci povinne kúpime nálepku, zaparkujeme iba poniektorí a problém sa iba presunie tam, kde doteraz nebol. Ako doteraz, len proste zacvakáme - za nič.

Pripomína mi to situáciu, keď aerolinky omylom predajú viac leteniek, ako sa zmestí pasažierov, v tomto prípade však nejde o nejaké promile, ale cieľavedomý predaj desaťtisícov rezidenčných kariet. A na rozdiel od aeroliniek nedostanete svoje peniaze späť.

Lenže pozor, magistrát to tak nevníma. Vallov progresívny tím, čiastočne vychádzajúci z podhubia Cyklokoalície, túžiaci po presunutí ľudí do MHD, bicykle, ignorujúci reálne potreby Bratislavčanov a ľudí v nej pracujúcich, považuje toto brutálne plošné zdanenie za úplne legitímny nástroj.

Pretože plošným 49€ poplatkom to nekončí.

Pridajte si k nemu platenie hodinovej sadzby 0,50 - 2€ za parkovanie mimo svoju zónu. Dve hodiny denne zdarma v inej mestskej časti a sto hodín ročne zdarma pre návštevy sú len kozmetickými úpravami, znejú ako z lacného diskontu a minú sa ako mandarínky pred Vianocami za komanča. U ľudí nevlastniacich smartfón systém vyvolá ďalšie náklady, pretože tieto malé výhody sa budú ovládať výlučne cez aplikáciu mesta.

Mimobratislavskí vodiči nedostanú žiadnu možnosť kúpiť si parkovanie v spoplatnených zónach a bude sa ich týkať výlučne hodinová sadzba.

Takže ešte raz kandidát Vallo koncom októbra 2018:

Rád by som dovysvetlil tvrdenie, ktoré uvádza pán Mrva v rozhovore pre Postoj. Pán Mrva tvrdí: ,Vallo navrhuje, že prvé auto bude stáť 300 eur, druhé 600 eur.‘ S týmto nesúhlasím a stále opakujem, že naša predstava o výške sumy za rezidenčnú parkovaciu kartu je v intenciách už dnes schválenej parkovacej politiky, t. j. od 20 do 100 eur. Uvádzaná suma 299 eur z Plánu Bratislava je len jedna z možností, ktorá obsahuje rezidentskú kartu, ročnú električenku a ročný bikesharing – je to zvýhodnený balíček, ktorý spája 3 služby lacnejšie. Samozrejme, je to myslené ako zvýhodnený, a nie povinný balíček. Preto znovu opakujem – nechcem meniť sumy v schválenej parkovacej politike. To znamená od 20 do 100 eur ročne za rezidenčnú kartu s tým, že jej výšku si určia mestské časti. Tohto sa plánujem držať.

300€? 600€? Električenka a bikesharing v cene? Haha, zabudnite. Na konci dňa bude Bratislavčan cestujúci do práce autom, parkujúci na ulici a platiaci hodinovú tarifu rád, keď jeho ročné náklady na parkovanie nepresiahnu 2000€. Na prípadné druhé auto už nedostane žiadnu výhodu.

Auto bude v Bratislave luxus a doplatia na to tí chudobnejší (mladé rodiny, dôchodcovia, postihnutí, ľudia opatrujúci staršie osoby), ktorí situáciu finančne neustoja. Ako vždy, keď sa moci chopia neomarxisti.

Nehovoriac o dopade na hospodárstvo, každý kto bude môcť si tieto zvýšené náklady premietne do cien svojich služieb a hlavné mesto bude opäť raz drahším miestom pre život.

Hlavne rýchlo a bez debaty

Už pred mesiacom som si pozorne pozrel tlačovku primátora a starostov a osobne sa zúčastnil stretnutia primátora s miestnymi poslancami mestských častí Bratislavy, či staromestskej dopravnej komisie. Celkový dojem z jeho mediálnych a osobných výstupov je ten, že veľa vecí ma naplánovaných, ale málo z nich aj naozaj vybavených. Napríklad využívanie inštitútu objektívnej zodpovednosti Mestskou políciou, komplikácie s trvalým pobytom, na ktorý je naviazané prihlásenie auta, rôzne druhy právnych problémov, atď.

Na dopravnej komisii sme mali okrem faktických výhrad problém najmä s medzigalaktickou rýchlosťou, akou primátor tému tlačí. Žiadali sme predĺženie limitov minimálne o mesiac, ale neuspeli sme. Primátor chce parkovaciu politiku presadiť už o mesiac, pretože by mu už neskôr nemusela prejsť - ani nie z dôvodu, že by ľudia nechceli nejakú formu regulácie parkovania, ako z dôvodu, že predkladaný návrh je zúfalo nedotiahnutý, ide proti obyvateľom mesta a je sociálnym experimentom, ignorujúci podstatu samosprávy - uľahčiť život Bratislavčanom.

Primátor tiež zamlčiava podstatné informácie a operuje len s údajom 311000 zaregistrovaných áut, ale nedostanete z neho, ani z jeho ľudí, počet existujúcich reálnych a legálnych verejných parkovacích miest. Takže to vyzerá, že vlastne žiada od miestnych a mestských poslancov bianco šek, pričom nemá zvládnutú základnú vec - pasportizáciu parkovacích miest. Ale naozaj je to tak? Nie úplne. Audit fungovania parkovacej politiky v Bratislave a jej mestských častiach z roku 2016 od Deloitte uvádza číslo cca 83000 verejných parkovacích miest, podobné čísla uvádzajú aj iné dokumenty (cca 88000 Územný dopravný generel rovnako z roku 2016).

Primátor a jeho ľudia teda buď klamú, že nevedia, že majú necelých 90000 oficiálnych parkovacích miest, alebo to naozaj nevedia a to je snáď ešte väčší problém. Samozrejme, niekde sa dajú nelegálne parkovacie miesta zlegalizovať, bavíme sa však rámcovo o tisíckach parkovacích miest, nie o potrebných desaťtisícoch.

Ako najnešťastnejší fakt teda vnímam okrem už spomenutého neznalosť presných čísel a aktuálneho stavu statickej dopravy primátorovho tímu pred prípravou tak veľkého projektu, akým je príprava parkovacej politiky, pričom Vallo sám straší hausnumerom registrovaných vozidiel, do ktorého zapadajú aj služobné autá veľkých podnikov s vlastnými parkoviskami a podobne.

Opäť pripomínam - kde sa zavedie parkovacia politika, tam sa nebude môcť parkovať mimo riadne vyznačených parkovacích miest. Problém sa presunie vedľa, parkovacia politika sa rozšíri o niečo ďalej - a koncový užívateľ stále nedostane žiadnu istotu. Len istotu platenia mestu. A nádejať sa, že suseda to prestane baviť skôr, ako vás.

Kopanec Starému Mestu

Pristúpenie k Vallovmu parkovaciemu experimentu bude zároveň koncom fungujúceho rezidenčného parkovania v Starom Meste. S výnimkou zóny BPS Park, kde ešte 6 rokov budú platiť pravidlá, na ktoré mestská časť nemá dosah. Dnes v centre Starého Mesta môže v čase od 16:00 do 8:00 zaparkovať hocikto a zadarmo. Vallov plán docieli, že sa zo zón so zavedenou parkovacou politikou budú tlačiť v týchto časoch autá paradoxne do zóny BPS Park. Možno som príliš skeptický a vyjednajú sa nejaké zmeny, podotýkam však, že s parkovacou politikou firmy BPS Park nepohla napriek veľkej snahe starostka Rosová ani starosta Števčík.

Mimoriadne verejné zasadnutie miestneho zastupiteľstva o podpore či odmietnutí parkovacej politiky bude napriek protestom poslancov už budúci týždeň v utorok o 15:00 v Staromestskej sieni. Príďte povedať svoj názor.

Môžem len ubezpečiť, že ako poslanec mestskej časti s pristúpením Starého Mesta k Vallovej parkovacej politike nebudem súhlasiť, aby sa z centra Starého Mesta stalo parkovisko pre každého. 

Súčasťou Vallovej dopravnej politiky na programe dňa je aj presadzovanie tzv. nízkoemisných zón - ekonaivistického presvedčenia, že vykázanie starších dieslov z niektorých ulíc bude kladne vplývať na zlepšenie ovzdušia. V Nemecku už dnes exaktne zrátali, že to tak nie je, práve naopak. Ale o tom v ďalšom texte.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Už ste čítali?